Idag har jag varit i Södertälje för att träffa det kommunala fjärrvärmebolaget, Telge Nät. Anledningen var en diskussion/förhandling med stöd av den nya fjärrvärmelagen. Vi blev artigt bemötta av Göran Jansson, affärsområdeschef för värmedelen inom bolaget. Han förklarade att deras kostnader för det hade ökad si och kostnader för datt hade ökat så. Si och så för ditten och datten...
Jag tror att det är en metod som många kommunala verksamheter nyttjar, kostnaderna ökar, vad göra? Höj priset! Jag vet att Telgekoncernen effektiviserar och rationaliserar, till och med enligt ett Lean-koncept. Trots det kan man inte undvika känslan att bolagets utgångspunkt är och förblir att deras produkter är en kommunal nyttighet som står utanför den övriga marknaden och kan nyttjas som en alternativ skattebas. Tyvärr får det stor påverkan på kundernas ekonomi och förtroende, något som få verkar reflektera över.
En skön parallell fick jag tips om från en granskande journalist; i Mörbylånga på Öland har fjärrvärmeprisökningen varit uppe för diskussion i kommunstyrelsen, där försökte man bevisa sitt behov av att höja taxan med ett teoretiskt angreppssätt. Fantastiskt underhållande. Läs mer här
torsdag 11 december 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar