onsdag 9 januari 2008

Kunden i centrum !?

Svenskt kvalitetsindex SKI ger varje år ut en intressant läsning om kundernas syn på olika företag och branscher, 2007 års mätning presenterades idag. Läsning om elhandelsbolagen är ingen munter historia, det är svidande kritik mot de stora elhandelsföretagen. De tre giganterna E.On, Fortum och Vattenfall klarar sig sämst och de är mycket sämre än övriga i branschen. I en kommentar i SvD säger Jan Eklöf på SKI att avståndet mellan de tre stora och medelvärdet för övriga ca 70 företag är "extremt stort". I första hand är det vardagsrelationerna man är missnöjd med, enkla saker som kundtjänst, information, fakturor och kringtjänster.


Bilden nedan visar kundnöjdheten för elhandelsföretagen på företagsmarknaden, dvs industrier, fastighetsägare och andra näringsidkare. De tre stora ligger mellan 55 och 59, medelvärde för övriga små och medelstora företag är 66,5. Som jämförelse kan man ta utskällda Posten, de har ett kvalitetsindex på ca 70 för företagskunder och 63 för privatkunder. SAS har haft ett bedrövligt 2007, de kommer upp i indexvärde 61, Malmö Aviation har 71.

Läs om SKI här


Inga kommentarer: